Gânduri nerambursabile
Despre fonduri structurale şi de coeziune europene, despre fonduri nerambursabile în general şi nu numai ...

Blogul echipei CCID din 11.07.2010 


Impactul COVID-19 asupra firmelor (analiza lunii Martie 2020 – producție și comerț)
autor  Sorin BUDA
data sâmbătă, 4 aprilie, 2020 
categoria Analize 
 
Impactul COVID-19 asupra firmelor (analiza lunii Martie 2020 – producție și comerț)

Evoluția fenomenului COVID-19

Începem cu o scurtă recapitulare a principalelor momente în evoluția fenomenului COVID-19 și punctăm mai ales momentele cu impact direct asupra firmelor.

Februarie 2020

26 primul caz de îmbolnăvire confirmat pe teritoriul României.

Martie 2020

11 se suspendă procesul de învățământ. În total sunt confirmate 47 de cazuri de îmbolnăvire cu noul corona virus.
16 se instituie starea de urgență pe teritoriul României pentru o perioadă de 30 de zile. Sunt deja 168 de cazuri de îmbolnăvire confirmate.
18 Ordonanța militară nr. 1 suspendă o serie de activități economice – în special pentru domeniul HORECA. Sunt 260 de cazuri de îmbolnăvire confirmate.
21 Ordonanța militară nr 2 suspendă activitățile comerciale în mall-uri și activitatea în cabinetele de medicină dentară, cu unele excepții. Sunt introduse restricții în ceea ce privește circulația persoanelor. Sunt 367 de cazuri de îmbolnăvire confirmate.
22 sunt confirmate și primele 3 decese datorate virusului. Cazurile de îmbolnăvire confirmate au ajuns la 433.
30 Ordonanța militară nr. 6 instituie măsura de carantina în municipiul Suceava și în comunele limitrofe. Sunt confirmate 1.952 cazuri de îmbolnăvire, iar numărul persoanelor decedate a ajuns la 44.


Considerente privind modul de realizare al studiului

Am inițiat acest studiu pentru a avea o cât mai bună înțelegere asupra impactului pe care în are COVID-19 asupra firmelor, astfel încât să ne putem defini cât mai bine strategiile de viitor. Ne propunem să reluăm consultarea lunar, prima rundă vizând impactul asupra lunii martie 2020. Pentru început ne-am oprit la firmele care desfășoară activitate de producție și/sau comerț. Am analizat stocurile, variația cererii și măsurile luate la nivelul firmelor pentru această perioadă.

Răspunsurile au fost colectate în perioada 6-15 aprilie 2020. Au participat la această rundă 202 firme care desfășoară activitate de producție și/sau comerț din următoarele domenii:

Produse agricole, de ferma, de pescuit, de silvicultura si produse conexe Produse petroliere, combustibil, electricitate si alte surse de energie
Produse de minerit, metale de baza si produse conexe Alimente, băuturi, tutun și produse conexe
Utilaje agricole Îmbrăcăminte, încălțăminte, articole de voiaj si accesorii
Produse din piele, materiale textile, din plastic si din cauciuc Imprimate si produse conexe
Produse chimice Echipament informatic și accesorii de birou
Mașini, aparate, echipamente și consumabile electrice, iluminat Echipament de radio, televiziune, comunicații, telecomunicații si articole conexe
Echipamente medicale, produse farmaceutice si produse de îngrijire personală Echipament de transport și produse auxiliare pentru transport
Echipament de securitate, de lupta împotriva incendiilor, de politie și de apărare Instrumente muzicale, articole sportive, jocuri, jucării, obiecte de artizanat, obiecte de arta si accesorii
Echipamente de laborator, optice și de precizie Mobila (inclusiv mobila de birou), accesorii de mobilier, aparate de uz casnic (exclusiv dispozitive de iluminat) și produse de curățat
Echipamente industriale Utilaje pentru minerit, cariere de piatra și construcții
Structuri și materiale de construcții Pachete software si sisteme informatice

Firmele care desfășoară activitate de producție/comerț cu impact pe mai multe domenii au fost scoase din calculul indicatorilor specifici astfel încât să păstrăm consistența informațiilor pe fiecare domeniu de activitate în parte. Informațiile specifice sunt disponibile doar pentru domeniile de activitate unde numărul respondenților a fost de cel puțin 3% din totalul participanților la studiu.

Următoarea rundă de consultare din cadrul prezentului studiu se va realiza în perioada 1-14 mai 2020 și va avea în vedere măsurarea impactului aferent lunii aprilie 2020. Urmărim completarea și perfecționarea metodei de cercetare și apreciem orice comentariu pe care ni-l lăsați pe această pagină, inclusiv propuneri pentru întrebări sau teme suplimentare care ar putea fi adresate în chestionarul următor.



Câteva concluzii

Privite în ansamblul lor firmele care se confruntă cu scăderi de stocuri (49%) sunt tot cam atâtea ca și cele care nu întâmpină această dificultate (48%). 3% dintre firmele participante la studiu înregistrează creșteri de stocuri. Scăderi de stocuri au înregistrat peste 70% dintre firmele care activează în domeniul alimentației, firmele care produc/comercializează îmbrăcăminte – echipamente de protecție, viziere de siguranță, îmbrăcăminte de uz profesional, firmele care produc/comercializează imprimate, hârtie cu destinație specială, diverse formulare și nu în ultimul rând firmele care comercializează lămpi, becuri, acumulatori sau baterii electrice. La polul opus au crescut stocurile firmelor din domeniul producției industriale, acest lucru fiind semnalat de participanții la studiul nostru care produc/comercializează echipamente de refrigerare, mașini de filetat sau găurit, piese pentru fierăstraie cu lanț.

Pentru 35% dintre firmele participante la studiu nu există dificultăți cu aprovizionarea de la furnizori, iar acolo unde sunt astfel de probleme, pare a fi la fel de greu să te aprovizionezi din România (24%) cum este să te aprovizionezi și de la furnizori din celelalte state membre ale Uniunii Europene (24%). Comerțul cu Asia și/sau cu celelalte țări din Europa afectează doar 16% dintre firme. Notabile sunt dificultățile în aprovizionare de la furnizorii din România pentru imprimante, hârtie cu destinație specială, diverse formulare și aprovizionarea de la furnizorii din Asia și/sau din alte țări din Europa (non UE) pentru echipamente de protecție.

Per ansamblu, cererea este în scădere dacă ne uităm la valorile agregate de la toate firmele participante la studiu (77%). Cererea încă se menține în limitele normale pentru 18% dintre firme, iar pentru 5% este în creștere. Pentru 88% dintre firmele din domeniul agricol cererea a fost în scădere la nivelul lunii martie 2020. Scăderi notabile au înregistrat și 75%-80% dintre firmele care produc/comercializează echipamente informatice, mobilier, echipamente industriale sau materiale de construcții. Cererea s-a contractat și pentru mai bine de 80% dintre firmele care de altfel au înregistrat scăderi ale stocurilor, semn că a fost doar o reacție de moment prin care clienții au făcut achiziții mai mari decât de obicei. Acest fenomen îl întâlnim la firmele care produc/comercializează imprimate, hârtie cu destinație specială, diverse formulare, lămpi, becuri, acumulatori sau baterii electrice.

Nimic nu s-a schimbat în fapt datorită COVID-19 pentru 6% dintre firmele care au participat la studiu. Este valabil pentru firme din județele Alba, Constanța, Dolj, Galați și din București.

11% dintre firme au sistat complet activitatea, dar 50% dintre ele speră să o reia în maxim trei luni, în timp ce 33% consideră că vor avea nevoie de o perioadă mai lungă de trei luni, iar 11% consideră că își vor putea relua activitatea în maxim o lună de la trecerea acestei perioade. Dintre firmele care au sistat complet activitatea, 6% consideră că pierderea este definitivă.

Și-au ajustat procedurile de lucru la noile realități 74% dintre firmele participante la studiu. Dintre ele, 41% au parte din angajați care lucrează în regim de telemuncă, iar 9% au reușit să aplice proceduri de telemuncă pentru toți angajații. Acestea din urmă sunt firme care activează în sfera comerțului cu licențe IT și în sfera comerțului cu piese de schimb, ziare/reviste/cărți, îmbrăcăminte. Mai sunt 38% dintre firmele care și-au ajustat procedurile de lucru la noile realități unde toți angajații sunt la muncă, cu măsurile de prevenție aferente. Cele mai notabile domenii de activitate unde toată lumea este la muncă sunt evident cele legate de agricultură. De asemenea, sunt la muncă angajații firmelor care fac producție/comerț în domeniul alimentar, dar și cei din firmele care fac comerț cu materiale de construcții.



Date agregate

Stocuri disponibile ...
Stocurile sunt în scădere. 49%
Stocurile se mențin relativ în limitele normale. 48%
Stocurile sunt în creștere. 3%
 
Dificultăți în asigurarea stocurilor cauzate de pandemia de CORONAVIRUS ...
Nu este cazul. 35%
Cele mai mari dificultăți în aprovizionare le-am întâmpinat cu furnizorii din România. 24%
Cele mai mari dificultăți în aprovizionare le-am întâmpinat cu furnizorii din Uniunea Europeană. 25%
Cele mai mari dificultăți în aprovizionare le-am întâmpinat cu furnizorii din Asia și/sau alte țări din Europa. 16%
 
Referitor la produsele din portofoliul nostru ...
Cererea este în scădere. 77%
Cererea se menține în limitele normale. 18%
Cererea a crescut. 5%
 
Referitor la activitatea din firma noastră ...
Nimic nu s-a schimbat datorită COVID-19. 6%
Ne-am ajustat procedurile de lucru. 74%
Am sistat complet activitatea. 11%
Nimic nu s-a schimbat deocamdată, dar analizăm toate posibilitățile. 8%
Nu ne-am gândit încă. 1%
 
În cât timp estimați că veți putea relua activitatea după trecerea acestei perioade de criză?
În maxim o lună. 11%
În maxim 3 luni. 50%
Vor fi necesare mai mult de 3 luni. 33%
Pierderea este definitivă. Nu ne vom mai putea relua activitatea. 6%
 
Cea mai importantă măsură pe care am luat-o ...
PParțial angajații lucrează de acasă / de la distanță. (telemuncă) 41%
Toți angajații lucrează de acasă / de la distanță. (telemuncă) 9%
Suntem la locul de muncă și ne-am luat toate măsurile de prevenție. 38%
Altele. 12%
 


Infografic - Impactul COVID-19 asupra firmelor (analiza lunii Martie 2020 – producție și comerț) 



Comentează acest articol !
august, 2020
L M M J V S D
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            
<< <  august 2020  > >>

Ultimele articole
Până la 1.800 lei în cont pentru comenzile plasate prin intermediul platformei FastSourcing.ro
Granturi pentru investiții acordate IMM-urilor - OUG 130/2020
Hai să testăm împreună platforma de achiziții
Promo FastSourcing.Ro invitație clinici si spitale private
Caută rapid și eficient înainte să achiziționezi
Impactul COVID-19 asupra firmelor (analiza lunii Aprilie 2020 – producție și comerț)
Impactul COVID-19 asupra firmelor (analiza lunii Martie 2020 – producție și comerț)
Dincolo de limitele SEAP
Cele 5+ elemente care stau la baza proceselor de achiziție (OPEX)
Câteva informații cheie garantează o bună desfășurare a procedurii de achiziție
Platformă automatizată pentru derulare achiziţii proiecte co-finanţate din fonduri UE
Comerț / Servicii 2018

Căutare
Anulati selectia

Cuprins
Prima pagină
Analize 
Asa NU ! 
Conferinte si Evenimente 
email promo 
Facebook 
Finanţare nerambursabilă 
H.G. nr. 274/2013 
Jobs 
Memento 
Oportunitati 

Ultimele comentarii
Sorin B.: În sine este necesar doar ultimul bilanț depus (2012 sau 2013). Celela .......
Cristina: Este necesar bilantul la 12.2011? Societatea este infiintata in 2012.S .......
Sorin BUDA: Bugetul alocat pentru această sesiune:
Regiunea NORD-EST 5,43 milioa .......
Anca: Buna ziua. As avea cateva nelamuriri si doream sa stiu daca aveti un s .......
marius : N-am inteles f. clar cu zonele: pentru Bucuresti este posibil ? .......
daniel nohu: Doar in cele 3 regiuni se depun dosarele? Exista o perioada de depuner .......
Sorin BUDA: Vezi secțiunea Link-uri utile, Ghidul Solicitantului. Arhiva conține i .......



Statistici vizualizare
Vizualizări pagină 0
vizitatori unici 0


© TradeOFFICE 2006 - 2020, Dezvoltator S.C. TEHNOLOGIC AMG