Ce trebuie să ştim despre accesarea fondurilor europene !
(fonduri structurale şi de coeziune, fonduri nerambursabile)
Avantaje în accesarea fondurilor nerambursabile
Obtinerea de fonduri nerambursabile pentru dezvoltarea si modernizarea afacerii dumneavoastra
Micsorarea timpului de asteptare pentru realizarea unor investitii majore, care altfel ar fi conditionate de existenta banilor
Obtinerea unui avantaj net in fata concurentei datorita investitiilor in tehnologia de ultima generatie
Comparativ cu un imprumut bancar, este mai avantajoasa obtinerea de fonduri europene datorita lipsei dobanzii, precum si datorita caracterului lor nerambursabil
Impunerea unei discipline pentru cheltuirea banilor, fapt care conduce la eficientizarea cheltuielilor, etc
Dificultăţi care apar din cauza finanţatorului
Perioadă lungă de evaluare a proiectelor
Perioade foarte scurte de la lansarea apelurilor pentru depunerea proiectelor până la termenul final la care se pot depune proiecte (aproximativ 1 lună)
Întârzieri la decontarea cheltuielilor în special dacă documentaţiile nu sunt întocmite corect de către beneficiar
Dificultăţi care apar din cauza beneficiarilor
De cele mai multe ori beneficiarii iau decizia de a aplica pentru obţinerea unei finanţări din fonduri europene cu întârziere – 30 de zile sau chiar cu o săptămână înainte de închiderea apelului pentru depunerea de proiecte
Subestimarea timpului necesar pentru pregătirea documentaţiei necesare obţinerii fondurilor nerambursabile
Condiţii pe care trebuie să le întrunească firmele pentru a putea accesa fonduri europene
nu înregistrează debite restante la bugetul de stat
nu se află în procedură de executare silită, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operaţională, lichidare,
nu au fost emise impotriva lor decizii de recuperare a unor fonduri provenite din ajutoare de stat
Cum vă alegeţi compania de consultanţă
Verificaţi portofoliul de proiecte ale companiei.
Sunt importante doar proiectele pentru care s-a obţinut finanţare. Pentru aceasta cereţi companiilor de consultanţă să vă indice o listă care să cuprindă CODUL SMIS sau Nr. de înregistrare al proiectului, Titlul proiectului şi Beneficiarul proiectului. Aceste informaţii sunt publice şi puteţi verifica veridicitatea lor pe paginile de web ale Autorităţilor de Management (adică pe paginile de web ale finanţatorilor).
Solicitaţi recomandări de la prieteni sau sunaţi la clienţii din portofoliul firmelor de consultanţă.
Solicitaţi informaţii referitoare la experţii societăţii de consultanţă, referitoare la proiectele pe care le-au scris şi la rezultatele pe care le au.
Verificaţi care sunt serviciile pe care firma de consultanţă vi le oferă cu angajaţii pe care îi are şi ce servicii subcontractează.
Solicitaţi contractul de consultanţă. Citiţi cu atenţie şi comparaţi condiţiile din contractele de consultanţă de la mai multe firme. Dacă aveţi neclarităţi solicitaţi clarificări. Dacă există lucruri care vă dezavantajează în mod evident solicitaţi modificarea/completarea contractului.
IMPORTANT!!! Alegeţi o firma de consultanţă care îşi ia responsabilitatea să vă întocmească toată documentaţia de finanţare şi care vă asigură inclusiv serviciile de implementare ale proiectului. Astfel durata contractului de consultanţă trebuie să se întindă până la aprobarea raportului final de activitate al proiectului de către Autoritatea de Management, moment la care s-au decontat toate cheltuielile eligibile.
Citiţi cel puín o dată Ghidul de finanţare indicat de firma de consultanţă. Verificaţi eligibilitatea decontării cheltuielilor de consultanţă şi cuantulul lor. Verificaţi ca preţul contractului de consultanţă să nu depăşească valoarea eligibilă astfel încât să vă puteţi deconta aceste cheltuieli.
Stabilirea eligibilităţii unui proiect sau a unui beneficiar ESTE UN SERVICIU GRATUIT LA ORICE FIRMĂ DE CONSULTANŢĂ SERIOASĂ.
! Compania de consultanţă vă sfătuieşte şi vă scrie proiectul, dar acest proiect este reprezentarea dorinţelor dumneavoastră, prin urmare dumneavoastră trebuie cel puţin să parcurgeţi ghidul solicitantului pentru operaţiunea la care aplicaţi. Astfel vă puteţi verifica singur eligibilitatea, acest lucru fiind un mijloc în plus de asigurare a corectitudinii companiei cu care colaboraţi.
|